Stres w pracy – jak go rozładować?

Stres jest głównym czynnikiem, który wpływa nie tylko na obniżenie naszego nastroju, ale również wydajność naszej pracy. Okazuje się, że na przewlekły stres cierpi nawet połowa pracujących Polaków. Biorąc pod uwagę mieszkańców całej Europy, to właśnie my jesteśmy najbardziej zestresowani.

Stresogenne czynniki

Stres, jaki pojawia się w pracy, jest najczęściej wynikiem niekorzystnych warunków pracy, niestabilnej umowy z pracodawcą, przeciążenia obowiązkami zawodowymi, zbyt intensywnym tempem pracy, brakiem odpowiedniej komunikacji z pracodawcą i współpracownikami oraz zbyt niskimi zarobkami.

Boimy się o swoją zawodową przyszłość. Obawiamy się również zachwiania kondycji domowego budżetu. Nie chcemy też zawieźć pracodawcy i innych pracowników, choć nierzadko narzucane są nam obowiązki, które przekraczają nasze kompetencje.

Objawy przewlekłego stresu

Sytuacje stresogenne spotykają nas każdego dnia. Te o dużym natężeniu niejednokrotnie powodują problemy z zasypianiem, przewlekłe bóle głowy, apatyczność, rozkojarzenie, problemy z zapamiętywaniem. Niektórzy miewają ataki paniki. Osłabia się też znacznie odporność organizmu, przez co zestresowanego pracownika dopadać mogą częste przeziębienia.

Jak sobie radzić ze stresem?

Hormon stresu, czyli kortyzol zwalczą hormony szczęścia, czyli endorfiny. Aby wyzwolić ich większą ilość, warto chociaż przez 30 minut każdego dnia uprawiać aktywność fizyczną – może to być zwyczajny spacer. Krótkie wędrówki warto fundować sobie również w pracy – raz na godzinę po 5 minut powinno wystarczyć.

Na stres dobrze działa sen. Dorosły człowiek powinien przesypiać 8 godzin w ciągu jednej doby. Kolejna dobra rada dotyczy odpowiedniej diety. Najważniejsze jest śniadanie. Pamiętajmy, że spora grupa pracowników stara się zajadać stres. W tym celu wybiera najczęściej niezdrowe przekąski. Jeśli już, to dużo lepiej jest chrupać zdrowe warzywa bądź owoce.

Ogromną rolę w zwalczaniu stresu odgrywają również pracodawcy. To ich zadaniem jest wspieranie osób zatrudnionych i zapewnienie im optymalnych warunków pracy. Co ciekawe, coraz więcej pracodawców zdaje sobie doskonale sprawę, że dobry pracownik to uśmiechnięty i odprężony pracownik, a jego efektywność wzrasta wtedy, gdy będzie odpowiednio zmotywowany. Stres może być łatwo zniwelowany poprzez zastosowanie metody Lean, która w zadziwiająco skuteczny sposób redukuje stresory. Więcej o metodzie lean przeczytasz Tutaj.

Nie zawsze wystarczy właściwa komunikacja z pracownikiem, chociaż trzeba przyznać, że informowanie i jasne wytyczanie zawodowych obowiązków korzystnie wpływa na minimalizowanie stresu. Ważna jest też integracja całego zespołu, systematyka pracy, jasno wytyczone obowiązki, dobre wyposażenie stanowiska pracy, stwarzanie możliwości rozwoju czy dodatkowe bonusy. Do takich zaliczać się mogą premie, nagrody rzeczowe czy coraz powszechniej organizowana w polskich biurach strefa relaksu.

Moda na strefy relaksu przyszła do nas z Zachodu i bardzo szybko zyskała ogromną popularność. Ale w sumie nie ma się co dziwić, bo taka przestrzeń przynosi same korzyści. W strefie znaleźć można fotele do masażu, leżanki, wygodne kanapy, konsole, piłkarzyki, gry planszowe czy kącik z muzyką relaksacyjną. Wszystko po to, by podczas przerwy pracownicy mogli się odprężyć i choć na chwilę zapomnieć o zawodowych zmartwieniach. Taka strefa relaksu doskonale wpływa też na atmosferę w pracy i komunikację pomiędzy współpracownikami. Miejsce pracy nie zawsze musi kojarzyć się przecież z przykrym obowiązkiem. Może być przestrzenią, gdzie również przyjemnie spędza się czas.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *